چگونه مانع از کپی کردن اطلاعات اکسس شویم
سلام به سافت پلاس خوش آمدید . امروز و در ادامه مطالب مربوط به آموزش اکسس می خواهیم به سراغ موضوع جلوگیری از کپی کردن اطلاعات در اکسل برویم .
مدتها زحمت کشیده اید و با صرف وقت زیاد بر روی اطلاعات خود کار کرده و آنها را در قالب یک نرم افزار اکسس تبدیل به یک بانک اطلاعاتی کاربردی کرده اید.
یک بانک اطلاعاتی در نرم افزار اکسس دارید و برایتان خیلی مهم است که به نحوی مانع از این شوید که بخواهید شخصی بدون اجازه بتواند از این اطلاعات یک نسخه از این اطلاعات را دریافت کند .
کپی کردن اکسس و یا دستیابی به اطلاعات ذخیره شده در آن که می تواند به نحوی امنیت اطلاعات شما را به خطر بیندازد می تواند به یکی از دغدغه های هر فردی تبدیل شود .
آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چه روش و یا روش هایی وجود دارد که با استفاده از آنها ما می توانیم به نحوی مانع از کپی کردن اطلاعات اکسس شویم تا اطلاعات ما بطور ناخواسته در اختیار افراد دیگر قرار نگیرد .
دوست دارید با هم به بررسی روش هایی بپردازیم که با استفاده از آنها می توانیم به نحوی امنیت فایل ها و اطلاعات خود را بالا ببریم و تا حد زیادی خاطرمان را از این بابت راحت کنیم .
من علیرضا شهرآئینی هستم . مدیر وبسایت آموزشی سافت پلاست. در این مطلب می خواهم دانسته های خود را در این خصوص را با شما به اشتراک بگذارم .
در انتهای این آموزش دانسته های شما هم در خصوص موضوع آموزش امروز ما هم سطح دانسته های من در این موضوع خاص خواهد شد .
پس از شما دعوت می کنم که تا انتهای این آموزش همراه من باشید .
معرفی روش های ممانعت از کپی کردن اطلاعات اکسس
ساده ترین و دم دست ترین روشی که می شود از آن استفاده کرد تا به نحوی مانع از کپی کردن اطلاعات مان در اکسس شویم این است که کاری کنیم که اشیایی که حاوی اطلاعات هستند را از دید کاربر مخفی کنیم .
کدام اشیا هستند که می توانند در خود اطلاعات ذخیره کنند . جدول ها که در خط مقدم این کار هستند . هر چیزی که ما در اکسس در قالب اطلاعات وارد می کنیم در جدول ها ذخیره می شوند .
کوئری ها هم از دیگر بخش هایی هستند که می توانند تمام یا بخشی از اطلاعات موجود ر بانک اطلاعاتی خود و به طور خاص اطلاعات جدول ها را در خود ذخیره کنند .
فرم ها چیزی نیستند که به خودی خود بتوانند اطلاعات را در خود ذخیره کنند اما خیلی از مواقع پیش می آید که بخواهیم فرم ها را نیز از معرض دید کاربر خود مخفی کنیم .
دست آخر هم که گزارش ها هستند .گزارش ها ارتباط مستقیمی با جدول ها و یا کوئری ها دارند بنابراین مهم است که به نحوی این اشیا را هم از دید کاربر خود مخفی کنیم .
با این حساب مثل اینکه باید همه بخش های اکسس خود را مخفی کنیم .
البته که لازم نیست که همه بخش های اکسس را بخواهیم مخفی کنیم اما همان چند شئی که مد نظرمان است را چه جوری باید مخفی کرد ؟
مطلب مرتبط : Delete کوئری یا کوئری حذف در اکسس را اصولی یاد بگیرید .
چگونه اشیای مد نظر را در اکسس مخفی کنیم ؟
ساده ترین روشی که برای این کار وجود دارد این است که از امکانات و قابلیت خود اکسس استفاده کنیم .
برای این منظور مراحل کاری زیر را دنبال کنید .
۱- ابتدا به کادر Navigation Panel در محیط کاری اکسس بروید . شاید بپرسید این کادر کچا هست ؟ این کادر در سمت چپ از صفحه کاری اکسس شما قرار دارد و در قسمت بالای آن عبارت All Access Object درج شده است .
در واقع توسط این کادر اکسس لیستی از تمامی اشیایی را که در خود نگهداری می کند را به شما نمایش می دهد .
حالا فقط کافی است که بر روی شی مورد نظر نظر خود بروید تا هر آنچه که مد نظر دارید را انجام دهید . در اینجا فرض کنید می خواهیم جدولی به نامtblbooks را از دید کاربر خود مخفی کنیم .
کافی است بر روی آن کلیک راست کرده و گزینه Hide in this group را انتخاب کنید .
با این کار مشاهده خواهید کرد که آیکون جدول مورد نظر ما کم رنگ تر می شود اما هنوز بطور کامل از دید کاربر ما پنهان نشده است .
برای اینکه این شی را بطور کامل پنهان کنیم باید یک مرحله دیگر را دنبال کنیم .
در این مرحله در قسمت بالای همین کادر کلیک راست کرده و گزینه Navigation Option را انتخاب کنید .
با این کار پنجره زیر برای شما به نمایش در می آید .
در این پنجره به سراغ گزینه show hidden object رفته و تیک مربوط به آن را بردارید .
با انجام این مراحل وقتی که به محیط اکسس خود بروید دیگر اثری از جدول مورد نظر نخواهد بود . نه اینکه این جدول حذف شده باشد بلکه فقط از دید کاربر ما مخفی شده است .
پس با این ترفند شما یک شی دارید که از دید کاربر مخفی شده است و در کنار مزایا و استفاده هایی که از این روش می توانید بکنید به نحوی مانع از کپی شدن این جدول و اطلاعات داخل آن خواهید شد .
محافظت از فایل های اکسس با استفاده از پسورد گذاری
گذاشتن پسورد بر روی فایل اکسس یکی از روش هایی است که به تنهایی دارای مزیت های متعددی می باشد . فارغ از مزایای متعددی که پسورد گذاری برای فایل اکسس می تواند داشته باشد این است که به نحوی مانع از کپی کردن اطلاعات خود می شویم .
اما اینکه چطوری می توانیم بر روی فایل اکسس خود پسورد گذاری کنیم چیزی است که با طی کردن مراحل زیر به راحتی می توانیم به انجام این کار مبادرت ورزیم .
قبل از اینکه بخواهیم برای فایل اکسس خود یک پسورد در نظر بگیریم باید آن را در حالت Exclusive mod باز کنیم .
اما این حالت Exclusive mod دیگر چیست ؟
Exclusive mod حالتی است که در آن قادر به انجام برخی از کارها بر روی فایل اکسس خود هستیم . یکی از این کارها همین پسورد گذاری بر روی فایل اکسس می باشد .
مادامی که فایل شما در این حالت باز باشد فرد دیگری قادر به انجام کار بر روی آن نخواهد بود . البته این موقعی است که شما فایل اکسس خود را برای استفاده همزمان چند نفر به اشتراک گذاشته باشید .
اما برای باز کردن فایل اکسس در حالت Exclusive mod چه کار باید کرد .
برای این کار باید مسیر زیر را دنبال کنید .
اول منوی File را باز کرده و بر روی گزینه Open کلیک کنید . در صفحه باز شده گزینه Browse را انتخاب کنید .
در قسمت پایین بر روی فلش نمایش داده شده در تصویر زیر کلیک کرده و گزینه Exclusive mod را انتخاب کنید
حالا فایل اکسس مورد نظر خود را انتخاب کنید و آن را باز کنید . با این کار فایل مورد نظر در حالت Exclusive mod باز می شود .
حالا این امکان برای شما فراهم می شود که بتوانید برای فایل اکسس خود یک پسورد را تعریف کنید .
برای تعریف پسورد بر روی فایل اکسس مسیر زیر را دنبال کنید .
منوی File را باز کنید . گزینه info را انتخاب و بر روی گزینه Encrept with password کلیک کنید .
بعد از انجام این کار یک پنجره به همراه دو کادر در داخل آن برای شما به نمایش در می آید .
در کادر اول پسورد خود را وارد کنید . در کادر دوم هم مجددا همین پسورد را وارد کرده و بر روی گزینه Ok کلیک نمایید .
بعد از اتمام این مراحل کار پسورد گذاری شما هم به اتمام می رسد . از این به بعد هر گاه بخواهید این فایل را اجرا کنید در گام نخست باید این پسورد را وارد کنید .
بنابراین به راحتی می توانید کنترل کنید که هر فردی بدون اجازه شما نتواند به اطلاعات شما دسترسی پیدا کند . هر چند که در این روش نمی توانید نظارت مستقیم کنید که مبادا کاربر شما اطلاعاتی را بخواهد کپی نماید .
اما در عین حال تا حدی می توانید باعث اعتبار بخشی به بانک اطلاعاتی خود شوید تا هر کس اجازه دسترسی به این اطلاعات را نداشته باشد البته این تمامی آن چیزی نبود که به کمک آن می توانید مانع کپی کردن اطلاعات اکسس شوید در آینده و در بروز رسانی های بعدی روش های دیگری را به این مطلب اضافه خواهم کرد .
جلوگیری از کپی کردن کل دیتابیس
فرض کنید که یک فایل اکسس دارید و اطلاعات خودتان را در داخل آن ثبت کرده اید .
حالا می خواهید به نحوی کاری کنید که اگر کسی این دیتابیس شما را کپی کند وقتی که فایل را باز می کند قادر به اجرای آن نباشد .
البته برای این کار روش های مختلفی وجود دارد ولی اینجا می خواهم یک روش خیلی ساده اما در عین حال کاربردی را به شما آموزش بدهم که به راحتی می توانید مانع از اجرای فایل کپی شده خودتان شوید
برای این کار این چند تا مرحله را دنبال کنید .
در قدم اول یک فرم ایجاد کنید و آن را طوری تنظیم کنید که به محض باز شدن دیتابیس تان این فرم اجرا شود .
حالا در رویداد مربوط به load این فرم کدهای زیر را بنویسید .
Private Sub Form_Load()
Dim db As Variant
Set db = CurrentDb
If db.Name = "C:\Users\shahr-pc\Desktop\mysoftpluse.accdb" Then
Else
MsgBox "اين نسخه کپي شده است "
DoCmd.Quit
End If
End Sub
اتفاقی که می افتد این است که اگر کسی فایل اکسس شما را کپی کرده و بخواهد آن را روی سیستم دیگر و یا حتی روی همان سیستم اما در یک درایو دیگر اجرا کند اکسس بلافاصله به کاربر پیغام می دهد که این یک نسخه کپی شده است و بصورت خودکار برنامه را می بندد .
توضیحات تکمیلی و نحوه انجام و تنظیمات مربوط به این کار را ویدئوی ابتدای این صفحه می توانید مشاهده کنید .
این هم یکی دیگر از آموزش های مربوط به نرم افزار اکسس . امیدوارم که برایتان کاربردی بوده باشد .
خوشحال می شوم اگر نظر و یا سوالی در مورد این آموزش دارید در قسمت دیدگاهها مطرح کنید .
در ضمن اگر علاقمند به یادگیری کار با نرم افزار اکسس هستید می توانید از دوره جامع اکسس استفاده کنید .
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
ساخت برچسب در اکسس💥چطور آنها را ایجاد و مدیریت کنیم ؟
ریبون ها در اکسس💥از مخفی کردن تا مدیریت کردن آنها
چطوری متن ها و تصاویر را بصورت متحرک در اکسس نمایش بدهیم ؟
فرمت دهی نوشته ها در اکسس | کاربرد + مثالها
۵ ویژگی در فرم های اکسس که کمتر از آنها خبر داشتید .
باز کردن گزارش اکسس برای یک رکورد مشخص + نمونه فایل
3 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
باسلام،لطفاً بفرمایید:چنانچه بخواهیم که دیتابیس را جهت ورود اطلاعات در اختیار دیگر کاربران قرار دهیم اما آنها نتوانند به اطلاعات جداول دسترسی پیدا کنند ، چه باید کرد؟
برای همه کاربران جداول با عملگر insert from access قابل دستیابی هستند.
این سوال را بارها پرسیده ام و پاسخ قانع کننده ای دریافت ننموده ام.
با تشکر
با استفاده کدنویسی vba می توانید این کار رو کنید با این روش فرد نمی تواند با کنترل شیفت به جداول شما دسترسی داشته باشد
سلام
چطور میتوانیم فایل اکسس را از import شدن توسط اپراتوری که رمز ورود دارد و باهاش کار میکند جلوگیری کنیم ؟